Din analiza tranzacțională: cele cinci drivere

Primul concept din analiza tranzacțională pe care l-am auzit, înțeles și care m-a atras către a începe formarea ca psihoterapeut în această paradigmă este cel de driver. Denumirea a fost dată de către Taibi Kahler într-un articol publicat în 1975. Driverele sunt Counter-script Messages, așa cum le-a numit original fondatorul analizei tranzacționale, Eric Berne. Acestea se referă la mesaje care vin din starea eului de părinte și transmit mesajul Ești ok dacă…

Aceste drivere, transmise și preluate de la părinți (sau îngrijitorii noștri principali din copilărie) duc la comportamente driver, care ies cel mai bine la suprafață în perioade stresante. Sunt, așadar, binevenite în unele momente din viață. Ele ne ajută să primim recunoaștere, ne simțim ok, poate să avem un job bun, să trecem cu bine prin examene grele sau să avem mulți prieteni.

Driverele sunt însă periculoase, pentru că în capul nostru produc condiționări mai mult sau mai puțin conștiente, de genul:

  • merit job-ul pe care îl am doar dacă îmi fac treaba super mega perfect și lucrez peste program
  • prietenii mă vor iubi doar dacă sunt acolo pentru ei la orice oră
  • nu trebuie să arat emoții sau orice fel de vulnerabilitate pentru că doar oamenii puternici sunt apreciați.

Strâns legate de credințele limitative și mecanismele de coping (concepte din cognitiv-comportamental, despre care voi detalia în alt articol), aceste drivere ne ajută, dar mai ales încurcă. Hai să le luăm pe rând.

Fii perfect/ă

Trebuie să fiu, să fac totul perfect, fără cusur.

Cum ne ajută: În funcție de aria vieții în care driverul își face de cap, ne ajută să excelăm la școală, să ieșim din casă arătând mereu bine sau poate să fim parteneri de cuplu plăcuți, să fim apreciați la locul de muncă ș.a.m.d.

Cum ne încurcă: Muncim mult, cu teamă de eșec și pierdem timp enorm pentru a ajunge de la 80% la 95% perfect iar apoi ne frustrăm că ceilalți nu văd diferența. Procrastinăm, căci ceva perfect în capul nostru este mai atrăgător decât ceva imperfect în viața reală.

Ce ajută să ieși din driver: Hei, ești suficient/ă așa cum ești. Să faci treaba în timp util este de obicei mai important decât să amâni până este perfectă (vezi tot sectorul IT, toate softurile se îmbunătățesc după lansare). Învață să te iei mai puțin în serios și să te relaxezi.

Fii puternic/ă

Trebuie să fiu puternic/ă în orice situație. Emoțiile sunt pentru cei slabi.

Cum ne ajută: Ne descurcăm foarte bine în situații de criză. Ne lăsăm pradă emoțiilor doar după ce situația de criză a trecut și toată lumea este bine. Așa că suntem văzuți ca fiind de încredere, omul pe care te poți baza mereu la greu.

Cum ne încurcă: Toate emoțiile acelea trebuie să meargă undeva, nu? Așa că răbufnim din când în când sau, mai rău, ținem totul în interior până corpul ne spune nu (adică prin boală). Pierdem ajutorul celorlalți pentru că am fi slabi să îl cerem sau să îl acceptăm. Ne așteptăm ca ceilalți să fie puternici ca noi.

Ce ajută să ieși din driver: Hei, este ok să ai și tu nevoi și dorințe. Să ceri ajutorul poate fi un semn de curaj, nu de slăbiciune. Lasă garda jos, măcar puțin, și vezi ce se întâmplă. Mergi în vacanță, relaxează-te și bucură-te de un hobby, ideal într-o comunitate.

Grăbește-te

Am atâtea de făcut, trebuie să fac totul repede, acum!

Cum ne ajută: Dorința de a acționa vine ușor, cu entuziasm. Ne facem treaba repede și ne concentrăm ca rezultatele să apară rapid.

Cum ne încurcă: Repede nu este neapărat și bine – putem face multe greșeli. Ca să nu ne plictisim, putem prelua multe sarcini, iar apoi ne plângem că nu ne fac plăcere sau că suntem prea aglomerați. Ne poate părea că ceilalți se mișcă în reluare.

Ce ajută să ieși din driver:

Hei, este ok să stai puțin locului. Unde și de ce fugi așa?

Exersează răbdarea prin activități care presupun un ritm constant și lent: exerciții de respirație, dans, pictură, anumite sporturi.









Fă pe plac

Să îi fac pe alții fericiți este mai important decât fericirea mea.

Cum ne ajută: Suntem mereu pe fază ca să anticipăm dorințele și nevoile altora și asta dezvoltă empatia și intuiția. Suntem colegi și prieteni buni, care contribuie activ la binele grupului. Așa că suntem plăcuți de ceilalți (scop atins).

Cum ne încurcă: Să spunem Nu! se simte ca cel mai greu lucru. Căutăm mereu aprobare și suferim când suntem criticați sau, mai rău, ignorați. La muncă nu vom contesta ideile altora, oricât de slabe. Putem fi percepuți ca serviabili.

Ce ajută să ieși din driver: Dă-ți permisiunea să îți fii ȚIE pe plac. Descoperă-te: care sunt nevoile, valorile, dorințele tale? Gândește-te activ dacă ce urmează să faci este pentru că vrei sau crezi tu că astfel vei face pe alții fericiți. Laudă-te, răsfață-te, dă-ți spațiu doar pentru tine.

Încearcă din greu

Chiar dacă nu o să iasă suficient de bun, eu trebuie să încerc.

Cum ne ajută: Foarte silitori, perseverenți, entuziști când începem ceva nou. Ajutăm pe cei mai slabi și suntem atrași să susținem cauze sociale.

Cum ne încurcă: Când suntem în acest driver suntem tensionați și anxioși, parcă avem un nor deasupra capului. Suntem însetați de laude dar deloc multumiți când le primim. Încercăm mult însă fără rezultate reale și asta duce la epuizare. Setăm ținte foarte înalte, greu de atins, ceea ce ne reconfirmă crezul că totul este greu.

Ce ajută să ieși din driver: Care este cel mai mic pas pe care îl poți face către obiectivul tău REALIST? Du-l până la capăt. Finalizează sarcinile și sărbătorește orice progres. Treci (nu doar ca mindset ci și în vorbe) de la o să încerc la voi reuși.

Este important de menționat că a ne cunoaște driverele principale (de obicei vorbim de o combinație de două) ne ajută să ne știm puțin mai bine, însă nu este nicidecum un test de personalitate. Kahler, care este și fondatorul Process Communication Model, a fost extrem de talentat în a simplifica și reformula concepte mai complicate din psihologie, aplicabile inclusiv în organizații.

Driverele nu pot fi folosite ca o rețetă – cum am ajuns la ele și ce vom face mai departe sunt aspecte care diferă de la persoană la persoană.

Află mai multe

Kahler, T. (1975). Drivers: The Key to the Process of Scripts. Transactional Analysis Bulletin, 5(3), 280–284. https://doi.org/10.1177/036215377500500318

What are your Drivers, The Link Centre: https://www.thelinkcentre.co.uk/what-are-your-drivers/

The Five Drivers by Taibi Kahler, Authentic Talent: https://authentictalent.be/tools/the-five-drivers-by-taibi-kahler/

About the author

Simona Adam

Simona Adam este psiholog clinician, coach și psihoterapeută CBT în formare. Lucrează în cabinet și online cu adulți și adolescenți. Are un master în Terapii Cognitiv-Comportamentale (Universitatea din București) și a urmat peste 2 ani de formare în analiză tranzacțională (Yorkshire Training Centre International), împreună cu mai multe cursuri de specializare (Mindfulness Based Stress Reduction Program - MBSR®, teoria atașamentului, aderența la tratament, neurobiologie și altele). Este coach certificat (Școala Mind Learners, 2021) și trainer acreditat ANC. Dincolo de studiile formale este fascinată de natura umană și adoră să lucreze cu oamenii. Face asta cu empatie, răbdare și fără judecată.

Leave a Comment