Despre emoții și sentimente

Te-ai întrebat vreodată care este diferența între emoții și sentimente, câte și cum le experimentăm? Cum le putem identifica ușor atunci când suntem confuzi? Ce este confuzia?

 

Care sunt diferențele între emoții și sentimente?

Pe scurt, diferența principală este dată de starea de conștiență. Mi-a plăcut explicația pe care am găsit-o recent în cartea “Formula fericirii. Minunatele descoperiri ale neuropsihologiei de azi” (Klein, S., 2008):

“Emoțiile și sentimentele nu sunt același lucru. În limbajul de zi cu zi folosim cele două noțiuni ca fiind sinonime. Dar între ele există o diferență. O emoție este un răspuns automat al corpului într-o anumită situație – licărul din ochi ca răspuns al plăcerii, înroșirea feței atunci când am fost prinși cu minciuna. Sentimentul se ivește în momentele în care percepem aceste emoții în mod conștient – ca bucurie sau ca rușine. Emoțiile sunt inconștiente, sentimentele sunt conștiente. […] Orice sentiment, deci și fericirea, apare atunci când creierul primește semnale de la corp, pe care apoi le prelucrează. O ființă fără corp nu ar fi în stare nici de tristețe, nici de bucurie.”

 

Sunt emoțiile înăscute sau învățate?

Cercetările recente ne arată că emoțiile sunt învățate, nu ne naștem cu ele și nu sunt stocate undeva în corp sau în creier. Nu există circuite neuronale dedicate pentru furie, bucurie și alte emoții.  Teoriile clasice vast cunoscute, popularizate din antichitate și recent de către Paul Ekman sau Steven Pinker, sunt infirmate de cercetări recente care arată că emoțiile sunt experimentate diferit de către oameni, variază de la cultură la cultură. În acest sens recomand cartea Dr. Lisei Barrett How emotions are made: The Secret Life of the brain sau acest video.

 

Câte feluri de emoții există?

În 2001, Robert Plutchik, cel care a creat cunoscuta Emotions Wheel (vezi mai jos) menționa într-un articol că putem experienta până la 34.000 de emoții. Roata emoțiilor pe care a creat-o pornește de la 8 emoții de bază: tristețe, dezgust, furie, anticipare, bucurie, frică, surpriză și încredere, deși în psihologie ne referim mai ales la emoții de bază – bucurie, tristețe, furie, supriză, frică și dezgust.

 

💡 Un studiu publicat în 2017, condus de către doi profesori de la Berkeley arată că există 2️⃣7️⃣ de categorii de emoții, dar care nu sunt separate, ca niște insule, ci sunt legate între ele.
Acestea sunt (traducerea mea): admirație, adorație, apreciere estetică, amuzament, furie, anxietate, uimire, stinghere, plictiseală, calm, confuzie, poftă, dezgust, durere empatică, încântare, entuziasm, frică, groază, interes, bucurie, nostalgie, ușurare, romantism, tristețe, satisfacție, dorință sexuală, surpriză.

 

 

Ai auzit despre regula celor 90 de secunde?

Iată un lucru interesant despre chimia emoțiilor și de ce este util să creăm un spațiu (buffer) între stimul și reacție:

“Odată ce circuitul este stimulat și am declanșat o emoție, durează mai puțin de 90 de secunde pentru ca efectul chimiei din acea emoție să ne inunde și apoi să iasă complet din fluxul nostru sanguin. Desigur, putem fie în mod conștient, fie inconștient, să alegem să regândim gândul care a declanșat reacția emoțională, circuitul emoțional să funcționeze și să rămânem răniți, furioși, triști sau orice altceva pentru mai mult de 90 de secunde. Dar, în acest caz, ce facem la nivel neurologic este restimularea circuitului emoțional.”

(Dr. Jill Bolte Taylor în cartea ei Viața întregului creier, tradusă și în română)

 

De ce este important să ne simțim emoțiile?

În Analiza Tranzacțională, emoțiile care acoperă emoții autentice se numesc racket (emoții de fațadă). Atunci când copilul nu a fost încurajat să își exprime emoțiile reale, el decide să poarte o mască pe placul celorlalți, ceea ce îl va face mai dezirabil. Poate va râde atunci când este certat sau chiar bătut, în loc să exprime frica și furia. Mulți clienți simt confuzie cu privire la ceea ce simt și nu reușesc să “traducă” emoțiile resimțite în corp în sentimente. Adultul din prezent folosește încă mecanismele de supraviețuire dezvoltate de Copil.

De aceea, un pas important către o viață trăită autentic este să putem sta cu emoțiile noastre reale, să le vedem și să le putem procesa. Acest lucru duce nu numai la relații sănătoase cu ceilalți, ci la o viață sănătoasă cu noi înșine.

 

Sper că acest articol ți-a fost de folos. Dacă vrei să explorezi mai multe în ședințe 1:1 de evaluare sau consiliere psihologică mă poți contacta aici.

 

Citește mai multe:

  • Barrett, L. F. (2017). How emotions are made: The secret life of the brain. Houghton Mifflin Harcourt.
  • Bolte Taylor, J. (2023). Viața întregului creier. Prestige.
  • Cowen, A. S., & Keltner, D. (2017). Self-report captures 27 distinct categories of emotion bridged by continuous gradients. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(38). https://doi.org/10.1073/pnas.1702247114
  • Harta interactivă https://s3-us-west-1.amazonaws.com/emogifs/map.html#
  • Klein, S. (2008). Formula fericirii: Minunatele Descoperiri Ale neuropsihologiei de azi. Humanitas.
  • Plutchik, R. (2001). The Nature of Emotions: Human emotions have deep evolutionary roots, a fact that may explain their complexity and provide tools for clinical practice. American Scientist, 89(4), 344–350. http://www.jstor.org/stable/27857503

About the author

Simona Adam

Salut! Am petrecut 13 ani lucrând intersectorial și căutând să fac legături între oameni și proiecte. Astăzi sunt psiholog clinician, coach și psihoterapeut în formare. Toate aceste cunoștințe mă ajută să însoțesc oameni și organizații spre propriul drum cu sens.

Leave a Comment